onsdag 14. mai 2014

Zalalovo-Avspang (8 mil sør for Wien)


9 sekundmeter. Was denken Sie? Ho var litt bekymret ved frokosten, min hyggelige vertinne i gjestehuset i Ungarn. Og ho fikk rett. Jeg valgte en rute nordover som var litt på kryss og tvers, men det ble likevel ganske så tøft. Ruta tok meg ut av Ungarn og inn i Østerrike nokså kjapt, men jeg fikk likevel med meg en del av disse.
De står strategisk plassert i et hjørne av åkeren og skal bringe velsignelse over familien og grøden. Alt ifølge den samme vertinna. 
Grensepasseringen inn i Østerrike var nokså beskjeden.
Ingen vakter, ingen passkontroll. Bare et vektkrav som jeg passerte med glans:-)
Noe av det rareste jeg møtte langs veien i Ungarn og Østerrike, var dette:
Ikveld fikk jeg forklaringen. Det er en Maipalme:-) Brukes som symbol i maifester som arrangeres til inntekt for lag og foreninger. 
Østerrike viste seg å være mye av det samme åkerlandskapet som i Ungarn. Dog noe mer kuppert. På vei over en av de store høydene idag (900m) så jeg et bevis på at der var flere enn meg som slet med vinden.
Hotel Czerwenka ble et godt stoppested ikveld. Eneste gjest igjen:-) flott middag og god service. 
Imorgen er det meldt heavy rain og 12-15 sekundmeter fra nord. Jeg har derfor bestemt meg for å avslutte syklinga her. Tog til Wien imorra formiddag kjennes veldig bra!!

(117km, 2500 hm)
Totalt 85 mil av 85!


Ingen kommentarer: