søndag 11. mai 2014

Bugojno-Banja Luca



Var lovet frokost på rommet kl. 08.30. Ti over 9 ga jeg opp, satte nøkkelen i døra og forlot leilighetshotellet i Bugojno i retning byens Konzum. Her fikk jeg ost og brød. Kaffen tok jeg i neste by, etter en drøy mil.
Turen nordover mot Jajce gikk gjennom hyggelige småbyer med overraskende mange kafeer og mulige stoppesteder. For meg ble det kaffe like ved Jajce. 
Videre mot Banja Luca endret landskap og bosetning karakter. Jeg fulgte den grønne floden gjennom dype daler som varte nesten helt fram til Banja Luca. 
Deler av veien var det stadig skilt med fare for steinsprang. Da er det fint med hjelm:-)
Siste stopp før Banja Luca var på en hyggelig taverna. Han skjønte ikke engelsk og jeg skjønte ikke menyen. Trodde jeg bestilte pølse, men det viste seg å være kjøttsuppe:-) - den smakte fortreffelig. 
I samlingen av moskeer, har det lurt seg inn en kristen kirke idag. Den stod liksom bare der og ba om et bilde da jeg entret byen:-)
Imorgen forlater jeg Bosnia. Planlegger en litt lengre dag, muligens når jeg Durdevac i Croatia, vi får se. 
(120km, 500hm)
Totalt 40 av 87-90mil

Ingen kommentarer: