mandag 12. mai 2014

Banja Luka-Durdevac


Området nord for Banja Luka var åpent lende med flate vidder av åkerlandskap. Nesten litt Danmark. Nydelig for syklister! Innimellom kom jeg til små bebyggelser med stor variasjon. Noen eksempler på det prangende:-)
Da har jeg litt mer sans for det fargerike. Og de var det faktisk mange av i dette området. 
Etter ca 5 mil passerte jeg grensa og forlot Bosnia til fordel for Kroatia. Det gikk bra denne gangen. Litt rart å oppleve 2 passeringer med en bro mellom. Først godkjent pass i Bosnia og deretter i den Kroatiske kontrollen. 
Lunsj i Daruvar. God mat og en hyggelig kelner som passet sykkelen min mens jeg var i banken for å veksle bosniske mark til kroatiske kona. Ferden videre mot Durevac gikk i samme type landskap. Kom litt tett på noen lokale bikkjer et par ganger og måtte legge inn to uforberedte intervalløkter. Greit når de bjeffer, men verre når de begynner å hoppe etter beina!
Durevac har 1 hotell og 1 restaurant -Picok - det holder fint for meg. 
Igår var en lett dag med bare 500hm. Idag var det også behagelig landskap med 1500hm. 
Imorgen krysser jeg grensa til Ungarn og får mye av de neste 2 dagene der. Gleder meg!
(170km, 1500hm)
Totalt 57 av 87-90mil

Ingen kommentarer: