lørdag 22. september 2018

Albania 2018 - dag 1

Gamlebyen i Dubrovnik er vakker, også i tidlig morgensol. Etter kaffe, hjemmebakt eplekake og en liten skvett av husets likør (hva gjør man ikke av høflighet) starta turen østover i nokså bratte og trafikkerte stigninger. Trafikken avtok litt da jeg passerte flyplassen etter ca 2 mil. 

Etter ca 4 passerte jeg grensa til Montenegro. Fikk til og med stempel i passet😄

For å spare noen mil på ruta, tok jeg ferje over bukta ved Kamenari. Der traff jeg et hyggelig par fra Serbia som faktisk var på sykkeltur!!


Lunsj i Budva etter noen veldig trafikkerte mil😞. Lurte på om jeg måtte legge om ruta, men fant bare alternativer som ville gitt klatringer over 1000 meter. Bestemte meg derfor for å prøve oppsatt rute litt til. 

Og det var bra, for trafikken roet seg veldig mot Bar. Her er en av de fantastiske strendene langs denne vakre kysten mellom Budva og Bar.


Det er vel ikke lov å klage på varmen når dere herjes av regn og storm der hjemme. Men det er lov å si at over 40 er varmt😁 Syklet gjennom mye åpent terreng uten noe særlig skygge idag, så varmen kjentes. 


Etter ca 13 mil ankom jeg Bar som planlagt. En lokal øl før jeg fant et bra hotell ved havet. Den serbiske dama jeg møtte på ferja påstod at var 26 grader i vannet, jeg tok rett og slett et bad i sykkelbukse. Ja, det var noen som så rart på meg, men ingen kjente;-)

Gøy å være igang. Ingen punkteringer og ingen ville hunder så langt. Imorgen venter Albania, tror æ😉

Dagens låt: https://youtu.be/cWKTFuAFcOY


20,5/9t/2t25

1 kommentar:

Mads sa...

👍Gøy å lese😊